20 september 2023
In de publieke sector, waar men graag meer zingeving zoekt en in het werk een maatschappelijke bijdrage wil leveren, is een sterke Employer Branding van groot belang. Met de onderstaande tips kan jouw organisatie zich met Employer Branding nog beter onderscheiden van andere organisaties of bedrijven:
Maatschappelijke impact
In de publieke sector wordt belangrijk werk met maatschappelijke impact verricht. Van veiligheid tot de gezondheidszorg en het onderwijs. Sterke Employer Branding benadrukt het maatschappelijke belang van deze functies en zal (potentiële) werknemers motiveren om voor een maatschappelijke organisatie werkzaam te worden of blijven. Uit de Employer Branding moet blijken dat werknemers in hun werk voor jouw organisatie een serieuze bijdrage leveren aan positieve (maatschappelijke) veranderingen.
Lange termijn-carrières
Banen in de publieke sector bieden over het algemeen stabiliteit en goede mogelijkheden voor een langdurige carrière binnen dezelfde organisatie. Dit is vaak een groot contrast met banen in de private sector. Benadruk deze zekerheid binnen Employer Branding en speel in op maatschappelijk bewuste mensen die graag voor een lange termijn-carrière bij dezelfde organisatie gaan.
Onderscheiden van concurrenten
In de publieke sector concurreren organisaties niet alleen tegen elkaar om het aantrekken van talent. Ook vanuit de private sector wordt gehengeld naar de diensten van goede mensen. Door goed gebruik te maken van Employer Branding zorgt jouw organisatie ervoor dat de voordelen die het werken voor jouw organisatie met zich meebrengen, goed naar voren komen. Door Employer Branding weten mensen meteen waarom zij voor jou en niet voor een andere organisatie of bedrijf willen werken.
Huidige werknemers
Focussen op nieuwe medewerkers is natuurlijk belangrijk, maar nog veel belangrijker is het om de huidige werknemers tevreden te stellen en houden. Sterke Employer Branding draagt bij aan een gevoel van saamhorigheid, trots en betrokkenheid onder de medewerkers. Dit maakt het werken aangenamer en heeft positieve effecten op het gebied van productiviteit, retentie en tevredenheid.
Het is duidelijk: de publieke sector heeft ontzettend veel baat bij goede Employer Branding. Niet alleen versterkt dit de onderlinge samenwerking tussen huidige medewerkers, maar ook potentiële nieuwe medewerkers zullen zich tot jouw organisatie aangetrokken voelen met sterke Employer Branding.
Door de maatschappelijke impact en unieke kanten van werken in de publieke sector uit te lichten, zal jouw organisatie nóg aantrekkelijker worden om voor te werken.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.