1 mei 2023
Je curriculum vitae is jouw uithangbord als professional. Met je cv laat je zien wat je kan, wie je bent en wat je allemaal hebt gedaan. Maar hoe zorg je er nou voor dat juist jouw cv opvalt tussen alle andere? In deze blog vijf tips voor het maken van het beste cv!
Tip 1: Voeg een tekst aan je cv toe
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Data Professionals, is het voor het voor professionals in het Marketing- en Communicatiewerkveld belangrijk om op hun cv ook hun persoonlijkheid duidelijk te maken. Marketing en Communicatie-professionals werken veel samen met mensen en persoonlijk contact is vereist om hun werk op de beste manier uit te kunnen voeren. Uit een cv met enkel een opsomming van eerdere werkervaringen komt je persoonlijkheid niet naar voren en valt bovendien niet op te maken op welke manier jij graag te werk gaat.
En daarom is het als Marketing en Communicatie Professional belangrijk om je cv tot leven te wekken met een begeleidende tekst. Hiermee geef je Recruitment Consultants en organisaties die jouw cv zien direct meer gevoel bij jou als persoon én professional. Je kunt deze tekst vormgeven zoals je zelf wil: een lopende tekst, bullet points of slechts enkele steekwoorden. Het is allemaal van toegevoegde waarde, zo lang het maar iets zegt over jou als persoon en over hoe je het liefst te werk gaat.
De ideale tekst op een cv is bondig, duidelijk en persoonlijk. Plaats de tekst bovenaan je cv, zodat lezers van jouw cv direct een beeld van jou krijgen en met dit beeld in hun achterhoofd jouw eerdere werkervaringen tot zich nemen.
Tip 2: Voorzie je cv van een foto
Deze tip sluit erg aan bij tip 1. Bij Marketing en Communicatie gaat het om het totaalplaatje: werkervaring, kwaliteiten én persoonlijkheid. Om je persoonlijkheid over te brengen en jouw cv zo compleet mogelijk te maken, loont het om je cv naast een begeleidende tekst ook te voorzien van een foto van jezelf. Met een goede foto laat jij direct zien wat je uitstraalt en word je cv ook beter onthouden. Enkele tips voor het kiezen van een geschikte foto op je cv:
• Gebruik een actuele foto
• Zorg dat je gezicht goed duidelijk is
• Gebruik een lichte foto
• Zet de foto niet te groot op je cv, want dan kan dit afleidend zijn
Tip 3: Pas duidelijke structuur toe
Soms zien wij pagina’s lange cv’s die onoverzichtelijk en daardoor onduidelijk zijn vormgegeven. Dit leidt af van de inhoud en kan natuurlijk anders. Door een duidelijke indeling op je cv toe te passen zorg je voor structuur en wordt je cv beter leesbaar.
Wij raden je aan om onder de bondige, persoonlijke tekst met je meest relevante werkervaringen te beginnen. Noteer deze werkervaringen door te vermelden in welke periode je hier werkte, voor welke werkgever je werkte en wat je functie hier was. Hieronder kun je vervolgens een opsomming maken van de taken en verantwoordelijkheden die je in deze functie had en eventueel bijzondere prestaties benoemen.
Het is aan te raden om je cv op maximaal één pagina vorm te geven. Zo is in één oogopslag duidelijk wat jij als professional te bieden hebt. Dit lijkt soms een onmogelijke opgave, maar wij zien dat zelfs vijftigers met veel werkervaring dit lukt. Een oplossing kan ook zijn om al je relevante werkervaring op de eerste pagina van je cv te vermelden en op eventuele extra pagina’s jouw ervaringen en kwaliteiten verder tekstueel toe te lichten. Zo houd jij je cv overzichtelijk.
Tip 4: Pas je cv aan per vacature
Je kunt je cv eenmaal opmaken en dit vervolgens altijd standaard gebruiken, maar veel succesvoller is het om jouw cv aan te passen per vacature waar je op solliciteert. Iedere vacature is verschillend en het is belangrijk om per vacature jouw ervaringen en kwaliteiten uit te lichten die specifiek voor deze vacature cruciaal zijn. Pas eventueel de volgorde van je werkervaringen aan op relevantie voor deze vacature en/of benoem in je persoonlijke tekst (persoonlijke) kwaliteiten die jou bij uitstek geschikt maken voor deze vacature. Zo zorg je ervoor dat je laat zien waarom jij deze baan zou moeten krijgen en is je cv altijd relevant.
Tip 5: Ben je creatief? Wees dan creatief!
In het werkveld van Marketing en Communicatie zijn ook veel vacatures voor creatieve functies als Digital Creative, Art Director of Designer. Als jij als creatieveling solliciteert op een dergelijke vacature, is het handig om je creativiteit ook al in je cv te laten zien. Je creativiteit is jouw grootste kwaliteit, dus toon dit dan ook in je cv. Zorg voor een flitsende vormgeving, een eigen tone-of-voice of een bijzondere foto van jezelf. Op dit vlak is eigenlijk alles goed, zo lang het maar bij jou past en je hiermee jouw uitzonderlijke creativiteit aantoont.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.